Mnohí majú ako najdlhšie fungujúcu hifi spoločnosť zafixovanú firmu Denon. Je pravdou, že značka Denon je na svete už viac než 110 rokov a jej počiatky sú taktiež vo výrobe gramofónov. Avšak, spoločnosť Thorens je o celých 30 rokov staršia a v roku 2023 oslavuje už svoje 140. narodeniny. Napriek vzdialenosti tisícok kilometrov a istote, že sa zakladatelia spoločností Thorens a Denon určite nepoznali, majú predsa len niečo spoločné. Obaja sa narodili v roku 1856 a obaja skúšali šťastie s výrobou zariadení na reprodukciu hudby. Frederick Whitney Horn v Japonsku a Hermann Thorens vo Švajčiarsku.

Zakladateľ spoločnosti Hermann Thorens, ktorý ju riadil až do roku 1932.

Thorens: prvé roky

Hermannov otec zomrel mladý a po tom, čo sa o rodinu spočiatku staral on, odišiel vo veku 18 rokov do viac ako 700 kilometrov vzdialeného mesta Sainte-Croix vo Švajčiarsku. Jeho matka Louise pochádzala z Concise pri jazere Neuchatel, ktoré sa nachádza v kantóne Vaud približne 20 kilometrov od mesta Sainte-Croix. Hermann teda našiel útočisko u svojho príbuzného, strýka Frederica Thorensa, ktorý bol profesionálnym rytcom. V tom čase v meste Sainte-Croix žilo asi 5000 obyvateľov a ich počet sa do dnešnej doby veľmi nezmenil.

Továreň v Sainte-Croix bola už na prelome storočí (do 20. storočia) pomerne veľká a ukazuje, aký veľká firma bola vtedy spoločnosť Thorens

Sainte-Croix je mesto z prvej polovice 18. storočia. Už v roku 1740 sa tu vyrábali súčiastky do hodiniek. V roku 1814 bola založená prvá fabrika na výrobu hracích skriniek  a od roku 1832 v meste fungovalo už viac než 17 firiem, ktoré tieto hudobné skvosty vyrábali. V tej dobe vo Švajčiarsku ešte nikto nemal doma elektrinu. Prvá trafostanica s jednosmerným prúdom slúžila len pre pouličné osvetlenie a zopár domácností v meste Zürich. Striedavý prúd bol zavedený až v roku 1890 a masovejšie sa začali domácnosti pripájať k elektrike až v rokoch 1920 – 1930. Boli vskutku vzrušujúce časy: Thomas Alva Edison vynašiel fonograf v roku 1877, Emil Berliner o desať rokov neskôr prišiel s prvým gramofónom. Obe boli technickými výtvormi, ktoré mali neskôr na život Hermanna Thorens zásadný vplyv.

Emil Berliner vynašiel gramofónovú platňu a gramofón – patent na ňu získal v roku 1887. Mimochodom, prvé platne neboli vyrobené zo šelaku, ale z tvrdej gumy.

Hermann Thorens nadobudol zásadné množstvo skúseností od svojho príchodu do Švajčiarska v roku 1874. Od roku 1881 sa živil ako ladič klavírov, mal dokonca aj svoj špecializovaný obchod a klavíry predával. Neskôr sa stretol s istým Athrurom Jeanrenaudom z mesta Môtier, ktorý mal na Hermanna zásadný vplyv. Vyrábal hudobné skrinky a Plerodienique, hudobná skrinka, ktorá na svoju dobu ponúkala dlhší čas prehrávania, bola práve jeho výtvorom. Bol to práve Arthur, ktorý Hermannovi ukázal techniky výroby hudobných skriniek a taktiež ho uviedol aj do tajov hudobnej kompozície. Prebudil v ňom kreatívnu a podnikateľskú dušu a Hermann Thorens tak v roku 1883 ako 26 ročný založil spoločnosť Thorens, ktorá sa zo začiatku venovala výrobe hudobných skriniek a skladaniu hudobných diel. Hermann bol úspešným hneď od začiatku. Vedel plynule aj po Nemecky takže nemal problém naberať kontakty medzi miestnymi výrobcami hračiek. Netrvalo dlho a objednávok mal celú kopu.

Plechová hracia skrinka Thorens z rokov 1902 / 1903. Praktická pre milovníkov hudby, dobrá pre výrobcu, pretože výroba plechových diskov bola lacná.

Kraj okolo Norimbergu bol stredobodom obchodu a výroby hračiek už od 15. storočia. Hermann sa viac ako 30 rokov zúčastňoval obchodných výstav a rozširoval pôsobnosť firmy na nové trhy. Portfólio rapídne rástlo a s ním aj dosah firmy a počet jej zamestnancov. V roku 1897 firma uviedla na trh hraciu skrinku, do ktorej sa vkladali kovové krúžky so záznamom, ktoré umožňovali si na jednej skrinke vypočuť viacero skladieb, keďže boli lacné na výrobu. S úspechom firmy následne rástol aj počet jej zamestnancov. Začiatkom 20. storočia už firma Thorens zamestnávala 80 ľudí.

Gramofón Thorens z roku 1900.

Keďže každá úspešná firma sa musí vyvíjať na základe požiadaviek trhu, od roku 1903 začína firmy Thorens s výrobou valčekových fonografov. O tri roky neskôr začali vyrábať aj gramofóny na princípe Emila Berlinera, výroba ktorých pokračovala ďalších 50 rokov. Vo fabrike Thorens sa počas tohto obdobia vyrobilo viac než 3 milióny kusov. Zaujímavým exemplárom medzi gramofónmi bol model číslo 55 „Sprechapparat Excelda“. Tento produkt bol neskorším modelom z roku 1933. Jednalo sa o skladateľný gramofón, ktorý mnohý nazývali „Camera Phone“ kvôli tomu, že jeho rozmery viac-menej odpovedali rozmerom fotoaparátu v tej dobe. Avšak, serióznosť tohto prístroja bola zdôrazňovaná aj v dodávanom manuály: „Excelda nie je hračka, ale plne vybavený gramofón s kvalitnou mechanikou Thorens, dômyselne navrhnutým ramienkom a ozvučnicou najvyššej kvality.“ Jednalo sa o veľmi úspešný produkt, ktorý si obľúbili najmä zákazníci v Ázii a Afrike.

Thorens No. 55 „Excelda“: cestovný gramofón z roku 1933, ktorý bol obľúbený najmä v Ázii a Afrike.

Počas rokov a desaťročí firma Thorens stále dokazovala svoju všestrannosť. Od roku 1913 boli do ponuky zaradené zapaľovače, ktoré sú v súčasnosti vyhľadávaným zberateľským artiklom a v rokoch 1914 – 1952 dokonca firma vyrábala ústne harmoniky. Aj keď dnes už je fajčenie skôr menšinovou zábavkou, výroba zapaľovačov bol dômyselný krok Hermanna Thorensa, keďže v tej dobe všetci, ktorí fajčili boli považovaní za „cool“ ľudí, ktorí si mohli dovoliť aj kúpu „cool“ hračiek. Odhaduje sa, že viac než 30% mužskej populácie Nemeckého cisárstva v tej dobe boli fajčiari. Pri ženách to bolo menej než 5%. V roku 1950 to už bolo až 9 z 10 mužov.

Jeden zo skorších modelov zapaľovača Thorens z roku 1919.

Biznisu sa dobre darilo a tak sa v roku 1928 spoločnosť Thorens pretransformovala na rodinnú „sročku“ Hermann Thorens SA. V tej dobe už zamestnávala firma viac než 1000 ľudí. Medzi technické inovácie, ktoré v tej dobe firma Thorens vyprodukovala patrí: prvý elektrický priamy pohon pre gramofón z roku 1928, v roku 1929 prišli so svojou prvou elektrickou prenoskou. Prikladáme výňatok z reklamného plagátu: „Reprodukuje plný zvuk, neovplyvňuje čistotu zvuku, celé frekvenčné pásmo je reprodukované bez akéhokoľvek zafarbenia alebo skreslenia.“ Vidno, že firma Thorens svojím produktom verila a bola presvedčená o ich kvalitách. Tak ako je tomu aj dnes.

Indukčný pohon a tangenciálne rameno: spoločnosť preberá syn Frédéric

V roku 1932 prebral manažment firmy Hermannov syn Frédéric. Verná reprodukcia zvuku aj naďalej zostáva hlavným cieľom, s ktorým značka Thorens prináša produkty na trh. Spoločnosť začala pracovať na vývoji tangenciálneho ramena, ktoré funguje tak, že rameno sa hýbe umiestnené kolmo na polomer platne, čím sa zamedzuje vzniku uhlovej chyby, ktorá vnáša do reprodukcie skreslenie. Avšak, tangenciálne ramená, aby fungovali ako majú, je dosť zložité vyrobiť.

Thorens už na začiatku experimentoval s technicky náročným tangenciálnym tónovým ramenom. Už v roku 1931 priniesli na trh model s integrovaným ovládaním hlasitosti.

Prvý prehrávač s tangenciálnym ramenom vyrobený v Sainte-Croix prišiel na trh v roku 1931 a mal integrované ovládanie hlasitosti. Vývojári firmy Thorens sa primárne v tej dobe venovali vylepšovaniu elektrického pohonu, vďaka čomu vyvinuli v roku 1932 indukčný pohon typ UV 603, ktorý sa vo vylepšenej verzii E50 neskôr objavil aj v legendárnom modely TD 124 z roku 1957.

Ďalšie rozšírenie ponuky produktov nastalo v 30. rokoch 20. storočia vďaka spolupráci s nemeckou firmou Strassfurt-Imperial, ktorá zahŕňala výrobu rádií a hracích skriniek. Top model mal dokonca integrovaný aj nahrávacie zariadenia značky Thorens a stál 830 švajčiarskych frankov, čo by v dnešnej dobe bolo cca. 10 000€. Pri dnešných cenách high-end hifi techniky to určite nie je veľa, ale na tú dobu to bolo viac než nezvyčajné. Najmä kvôli tomu, že prebiehala celosvetová hospodárska kríza a skutočná hodinová mzda v roku 1932 padla o 25%. Priemerný plat nemeckého pracujúceho v roku 1934 bol 150 – 200 mariek v hrubom, čo by dnes vychádzalo na 75 – 102€ mesačne.

Hermann Thorens zomrel 13. októbra 1943 ako 87 ročný. Už v roku 1936 sa stal čestným občanom mesta Sainte-Croix za jeho podnikateľské úspechy, ktoré pomohli rozvoju mesta. Okrem jeho výnimočných obchodníckych a inžinierskych zručností bol aj veľmi pobožný a počas svetových vojen odmietal výrobu akýchkoľvek produktov, ktoré by mali byť použité vo vojne jednou alebo druhou stranou.

Aj po smrti Hermanna ako zakladateľa firma Thorens pokračuje ďalej. V roku 1943 prišli na trh s prvým meničom platní, modelom CD30, ktorý na základe licencie vyrábala firma Garrard. Firma ďalej pokračovala vo vývoji a neskorší model CD50 už dokázal čítať platňu z oboch strán. Priložené video tento proces ilustruje 1000x lepšie ako by sme ho my mohli opísať, určite stojí za to si ho pozrieť.

V roku 1948 prichádza na trh produkt s názvom Thorens New Century. Horná časť vyzerala na prvý pohľad ako klasické prenosné rádio známe z neskorších rokov 20. storočia. Všetko „ťažké železo“ bolo umiestnené vo vnútri šasi „zavesené“ na kábli. Na svoju dobu bolo toto rádio síce nadčasové; avšak, jeho cena bola znova privysoká. Najdrahšia verzia stála 1500 frankov, čo by v dnešnej dobe zodpovedalo 7500 eurám. Cena, nad ktorou by sa za „prenosné rádio“ zamysleli aj tí zámožnejší.

Thorens New Century sa objavil v roku 1948.

S ďalšími produktami sa firma Thorens držala už viac pri zemi. Aj napriek ošiaľu za elektrickými zariadeniami sa táto švajčiarska spoločnosť znova začala venovať precízne vyrobeným mechanickým zariadeniam a prišla na trh s mechanickým strojčekom Riviera v roku 1954. Jednalo sa o bežný naťahovací holiaci strojček, ktorý nebol ničím výnimočný. Znova však prišiel na trh v ten správny čas, keďže v roku 1954 sa v švajčiarsku konali majstrovstvá sveta vo futbale. Ľudia v rámci toho veľa cestovali, autom alebo na motorke a prebývali väčšinou v kempoch kde nebola dostupná elektrina a muži sa tak holili práve takýmito strojčekmi. Cena strojčeka v tej dobe bola 62 frankov, čo by v dnešnej dobe predstavovalo 250€.

Predchodca všetkých high-end gramofónov: Thorens TD 124

V roku 1957 sa to stalo. Na trh bol uvedený gramofón TD 124, ktorý sa stal legendou na poli high-end gramofónov. Užasnutý ním neboli len samotní zákazníci, ale napríklad aj autor technických publikácií Joachim Bung o gramofóne TD 124 a iných klasických modeloch hifi gramofónov.

Čo však robí TD 124 takým výnimočným? Joachim Bung vo svojej publikácií opísal tri dôležité charakteristiky: odnímateľná doska, na ktorej je umiestnené rameno, fakt, že gramofón bol zložený z dvoch samostatných častí a pevné odlievané šasi. Joachim Bung pokladal „zavalitý výzor“ gramofónu TD 124 za jeho plus. To, či sa niekomu  niečo páči alebo nie je aj tak dosť subjektívna záležitosť. Pravdou však je, že na tú dobu bol dômyselný návrh gramofónu TD 124 veľkou vecou. Tohto istého názoru bola aj značka Thorens, ktorá tento gramofón sama reklamovala ako „Rolls Royce medzi gramofónmi.“ Firma Thorens tento gramofón už od počiatku cielila na milovníkov kvalitného zvuku a akosi správne vytušila, že pomaličky, ale isto sa vytvára aj určitý trh hifi produktov. Samozrejme, cieľovou skupinou gramofónu TD 124 boli aj profesionálny používatelia vo vysielacích štúdiách. V tejto dobe už bola značka Thorens považovaná za výrobcu produktov špičkovej kvality.

Vizuálne bol model TD 124 dieťaťom svojej doby, ale technologicky bol ďaleko pred ostatnými.

V nasledujúcom odstavci si môžete prečítať pár kľúčových vlastností, ktorými disponoval Thorens TD 124 v pôvodnej verzii:

  • Rebrované šasi z odlievaného hliníka
  • Ramienko nie je pripojené priamo k šasi, ale je naskrutkované na špeciálnej drevenej doske, čo umožňuje rýchlu výmenu ramena za iné v prípade potreby
  • Gramofón je zložený z dvoch častí a pozostáva z liatinového sub-taniera s hmotnosťou 4,5kg a hliníkového taniera nad ním.
  • Vrchný tanier bolo dokonca možné zdvihnúť a tým sa vlastne zastavil, keďže sa oddelil od spodnej zotrvačníkovej časti, ktorá sa mohla otáčať voľne ďalej. Toto značne uľahčovalo prácu najmä v rádiách kde bolo možné rýchlo vymeniť platňu, zatiaľ čo sa gramofón točil ďalej nominálnou rýchlosťou.
  • Samotný pohon bol kombináciou trecieho kolieska a remeňa. Štvorpólový indukčný motor E50 poháňal trecie koleso pomocou remeňa, ktorý následne uvádzal do pohybu pomocný kotúč. Týmto spôsobom sa výrazne znížili rušivé vibrácie motora.

Model TD 124 bol plný inovácií, vďaka ktorým si značka Thorens dlho udržiavala vedúce postavenie vo výrobe gramofónov. Do roku 1968 sa tento gramofón vyrábal v dvoch verziách. Následne boli uvedené aj jednoduchšie verzie pôvodného modelu, ako napr. TD 134, TD 135 a TD 184.

Od roku 1957 začala spoločnosť Thorens pôsobiť aj na poli zosilňovačov. Prvým modelom bol PR15, mono zosilňovač s výkonom 15W. V roku 1959 prišiel na trh aj prvý stereo model PR24, ktorý mal výkon 2 x 12W, ku ktorému boli v ponuke aj zodpovedajúce reproduktory. Napríklad meniče pre reproduktor BE8 si mohol dokonca majiteľ vybrať sám – pochádzali od firiem Peerless, Electro-Voice alebo Lowther.

V roku 1962 predstavila spoločnosť Thorens nový menič platní, opäť s jedinečným mechanizmom TDW 224 – viac vo videu nižšie. Pri tomto modely sa platňa po skončení prehrávania zdvihla z taniera nabok, z vrchnej časti zásobníka sa vzala ďalšia, ktorá sa presunula a začala sa automaticky prehrávať.

Koncom roka 1962 spoločnosť Thorens ukončila tradíciu rodinného podnikania. Začiatkom roka 1963 sa spoločnosť Thorens spojila s firmou Paillard, ktorá vyrábala fotoaparáty a písacie stroje. Firma Paillard prevzala všetky aktíva a pasíva, všetky patenty, budovy a zamestnancov. Výroba hudobných skriniek bola ukončená. Jean-Paul Thorens sa medzitým presťahoval do susedného mestečka L’Auberson, kde pokračoval vo výrobe hudobných skriniek až do roku 1985.

Spoločnosť Paillard vyrábala fotoaparáty Bolex, po ktorých bol taký dopyt, že zamestnanci Thorens museli vyrábať aj tieto. Napriek tomu vývoj gramofónov pokračoval ďalej. Pracovalo sa aj na vývoji nového modelu s tangenciálnym ramenom. Upravený model TD 124 však už nespĺňal požadované špecifikácie a tak sa od projektu upustilo. Nasledovalo niekoľko vzrušujúcich rokov s rozširujúcim sa portfóliom produktov, napr. na trh prišiel hifi stereo systém Thorens Compact 1.

Koniec jednej éry: začiatok produkcie v meste Lahr, prichádza remeňový pohon

V roku 1966 nastalo oddelenie značky Thorens od spoločnosti Paillard a 1. júla prevzala riadenie novozaložená spoločnosť Thorens-Franz AG. Toto znamenalo koniec výroby vo Švajčiarsku a presun do mesta Lahr kde sa výroby ujala spoločnosť EMT Wilhelm Franz GmbH. Do konca roku 1967 sa ešte vyrábali prístroje aj zo skladu v Saint-Croix, ale v roku 1968 sa všetko skončilo a továrenské haly navždy zavreli svoje brány.

Výrobný závod v idylickom mestečku Lahr v Čiernom lese sa svojou veľkosťou sotva vyrovnal závodu Saint Crox.

Príbeh značky Thorens sa však zďaleka nekončí. EMT predsa nie je len tak hocijaká spoločnosť. Už od 50. rokov je etablovaná ako výrobca kvalitných gramofónov pre použitie v rozhlase. Výroby Thorens boli vítaným a rozumným doplnkom, ktorý sa rozrástol aj v dobre obsadenom segmente hifi.

Osobitnú zmienku si zaslúži model TD 150 s ramienkom TP 13.Tento model bol prvý, ktorý sa celý vyrábal v novej fabrike v meste Lahr a predstavoval vzrušujúcu novinku, keďže sa jednalo o prvý model s odpruženým sub-šasi. Sub-šasi zavesené na troch kužeľových pružinách umožňovalo oddelenie od vonkajších vplyvov na gramofón a rameno. Jedná sa o konštrukčný princíp, ktorý značka Linn takmer v nezmenenej podobe prevzala pre svoj gramofón SP 12, ktorý sa dodnes vyrába v Anglicku. Druhá zmena sa týkala pohonu, kde spoločnosť Thorens prvýkrát použila v gramofóne remeňový pohon.

V roku 1968 navždy skončila výroba modelu TD 124. Celkovo bolo vyrobených cca. 100 000 kusov TD 124 MK I a mierne upraveného modelu MK II. V tom istom roku sa na trhu objavil aj nástupca, model TD 125, ktorý bol už vybavený elektronickým riadením motora.

Na ďalší rok bol uvedený model TD 150 MK II. Najväčšia zmena sa týkala ramena, keďže model MK II dostal vylepšené ramienko TP 13A, ktoré bolo vybavené nastavením anti-skatingu pomocou závitového závažia.

Keď už sa bavíme o ramienkach, asi najznámejším ramenom od značky Thorens je model TP 16, ktoré bolo k dispozícií v dvoch rôznych verziách. Zvláštnosťou TP 16 bola vymeniteľná trubka. Jedným z hlavných dôvodov prečo však boli gramofóny Thorens v hifi komunite tak úspešné je možnosť výmeny ramena za rôzne modely od nezávislých výrobcov. Thorens v tomto prípade uprednostňoval ramená britskej spoločnosti SME.

Thorens mal vždy vlastné ramienka pre gramofóny, ale pri externých ramienkach uprednostňoval značku SME. Tu je prehľad z konca 70. rokov

V roku 1972 prináša Thorens na trh model TD 160, ktorý nahrádza predchodcu TD 150. Model TD 160 sa ukázal ako mimoriadne úspešný a za prvé tri roky sa z neho vyrobilo až 500 000 kusov. V rôznych verziách sa vyrábal až do roku 1990. Dokonca, model TD 160 mal nastavenie proti šmýkaniu sa mokrých platní, ktoré bolo v tej dobe veľmi populárne (pre odstránenie pukania).

Model Thorens TD 160 (tu s ramenom TP 16) prišiel na trh v roku 1972 a odštartoval takmer nekonečný príbeh úspechu značky Thorens. Aj dnes sa s dobre zachovanými modelmi veľmi dobre obchoduje.

V roku 1974 predstavila firma Thorens model TD 125 MK II a model TD 126 electric. Gramofón TD 126 electric bol prvým modelom, ktorý sa dodával s elektronickým zdvihom ramienka a voliteľným koncovým spínačom pre zdvih ramienka. Prehrávač sa ovládal tlačidlami s podsvietením. Na svoju dobu bol model TD 126 špičkovým gramofónom a pri uvedení na trh stál 850 mariek.

Model Thorens TD 126 MK III prišiel na trh v roku 1983. Okrem iného mal druhý motor na ovládanie zdvihu ramena a jeho cieľovou skupinou boli najmä profesionáli.

Gramofón TD 126, najmä jeho verzia MK III, bol niečo ako mercedes triedy S svojej doby. Ďalším hifi extrémom bol model TD 226, ktorý vďaka svojej šírke dokázal poňať až dve ramena, vrátane 12 palcového. Rovnako ako TD 126 MK III, aj TD 226 svojím automatickým mechanizmom dvíhal na konci platne ramienko – aj od výrobcov tretích strán ako SME, Koshin a EMT.

Model TD 226 bol neobvyklý najmä svojou šírkou.

V roku 1976 sa v obchodoch objavili prvé hifi receivery AT 410 od značky Thorens. Rozmery týchto prístrojov boli dobové, ale vnútro prístroja bolo pôsobivé. Merací prístroj na zariadení ukazoval intenzitu prijímaného signálu. Zosilňovač mal výkon 2 x 65W pri 4Ω a vážil okolo 12,5kg. V čase uvedenia stál v maloobchode cca. 2500 mariek.

HiFi receiver Thorens AT 410 bol uvedený na trh v roku 1976. Vtedy bol príjem rozhlasového vysielania oveľa dôležitejší ako dnes, aby ste si mohli vypočuť svoju obľúbenú hudbu. Preto bolo praktické, že spoločnosť Thorens ponúkala aj rekordér. AT 410 mal výkon 2 x 65 W do 4 ohmov a stál necelých 2 000 nemeckých mariek.

Len o dva roky neskôr nasledovalo uvedenie vydareného kazetového magnetofónu PC 650, ktorý mal elektronické tlačidlá, ktoré v tej dobe neboli samozrejmosťou. Dodával sa dokonca aj s diaľkovým ovládaním. Na tú dobu to bol extrémny luxus. Okrem toho mal zabudované tri zvukové hlavy, takže umožňoval tzv. zadné ovládanie pásky. Okrem toho sa PC 650 dodával aj s dvoma motormi, z ktorých jeden robil pohon a druhý navíjanie. Cenníková cena v roku 1978 bola 1398 mariek.

V roku 1978 boli k dispozícii aj kazetové decky od spoločnosti Thorens. Model PC 650 bol veľmi dobre vybavený, napríklad troma páskovými hlavami a dvoma motormi. Jeho cena bola 1398 mariek.

Zábava začala s príchodom produktu Soundwall, čo boli reproduktory založené na trojpásmovom dipólovom systéme, ktoré sa vyrábali v rokoch 1979 – 1983. Za ich zrodom stál fyzik a vývojár spoločnosti Thorens – Ludwig Klapproth. Ludwig Klapproth stál aj za vynájdením špeciálneho nástroja, ktorým bolo možné merať nízkofrekvenčné vibrácie vznikajúce napr. pohybom ložísk v gramofóne. Reproduktory SoundWall boli v tej dobe testované napr. aj v magazíne Stereoplay, kde o nich redaktor Gerald O. Dick napísal: „Reproduktory Thorens SoundWall sú priam alergické na zlé nahrávky, okamžite na nich počuť akékoľvek nedokonalosti v každom frekvenčnom pásme.“ Porovnávajúc ich z dnešnou dobou to museli byť vskutku výnimočné reproduktory.

Prelomovým rokom v existencii značky Thorens bol rok 1979 kedy prebehla prezentácia najdokonalejšieho gramofónu aký kedy spoločnosť vyvinula. Týmto gramofónom bol Thorens Reference. V tej dobe to bol gramofón aký doposiaľ ešte svet nevidel. Vývojári dostali slobodnú ruku pri vývoji a mohli pripraviť produkt bez ohľadu na to aká bude jeho výsledná cena. Pôvodne sa tento gramofón mal používať len ako lákadlo na výstavách, ale nakoniec bolo z neho vyrobených 100 kusov, ktoré išli do predaja za neuveriteľnú cenu 18 000 mariek.

Referenčný model Thorens Reference je dodnes veľmi žiadaným kúskom hifi techniky.

Nižšie prinášame pár zaujímavých parametrov, ktorými tento unikátny gramofón disponoval:

  • Šasi a sub-šasi gramofónu bolo vyrobené z jedného kusu odlievaného hliníka.
  • Vnútorné šasi bolo vyplnené olovom pre tlmenie rezonancii.
  • Celková váha gramofónu bola cca. 9kg, z toho len tanier mal 7kg a sub-šasi bolo zavesené na 4 veľmi silných kónických pružinách.
  • Všetky pružiny boli nastaviteľné, aby ich rezonančné frekvencie bolo možné zosynchronizovať na 1 – 5Hz.
  • Na gramofón bolo možné namontovať až 3 rôzne ramená.
  • Pre dokonalé vyrovnanie na podložke bol gramofón vybavený aj vodováhou.
  • Odstup signálu od šumu bol viac než 82dB.
  • Tanier bol poháňaný remeňovým pohonom s 12-pólovým 3-fázovým motorom, ktorý bol riadený oscilačným kryštálom.

V 80. rokoch prichádza na trh revízia gramofónu TD 160 a nový model TD 524, ktorý bol primárne určený pre DJ-ov. Pri návrhu firma Thorens komunikovala priamo s niekoľkými DJ-mi, čiže gramofón bol vyrobený presne podľa špecifických požiadaviek. Tento prístup bol veľmi pragmatický a využili ho aj rôzne iné spoločnosti, napr. Technics, pri ich gramofóne SL-1200 MK II. Tanier gramofónu TD 524 sa dokázal od zapnutia na plnú rýchlosť roztočiť za neuveriteľných 250 milisekúnd a bol vybavený motorom s priamym pohonom.

Jeden z mála gramofónov Thorens s priamym pohonom: profesionálny TD 524 mal veľa nedostatkov, a preto nemal veľký úspech

Na 100. výročie založenia spoločnosti v roku 1983, Thorens ponúkol svojim zákazníkom nový vrchol, modely TD 147 Jubilee  a Thorens Prestige. Ako bolo písané v dobových marketingových materiáloch: „V týchto modeloch skombinovali vývojári všetko čo je fyzicky možné pre dosiahnutie zvukovej dokonalosti. Thorens Prestige predstavuje najvyšší vrchol inžinierstva a týmto ponúka Thorens svojím zákazníkom definitívnu odpoveď na otázku, ktorý gramofón je ten najlepší.“

S modelmi ako mohutný gramofón Prestige Thorens zdôraznil, že s high-endom to myslí vážne.

Sub-šasi modelu Prestige bolo zavesené na štyroch, nie troch, kónických pružinách. Avšak, došlo k zmene počtu ramien a na gramofón Prestige už bolo možné namontovať len 2, nie 3. Šasi bolo vyrobené z tropického dreva Wenge a váha gramofónu bola 55kg. Cena však ostala rovnaká ako pri modely Thorens Reference – 18 000 mariek.

Aj napriek nespočetnému množstvu inovácií, ktoré nastali v segmente analógového posluchu, firma Thorens dostala výrazný zásah s príchodom nového média na trh. Toto médium bolo CD, ktoré bolo prvýkrát uvedené v roku 1982. Len o dva roky neskôr v roku 1984 sa predalo už 3 milióny kusov. O 7 rokov neskôr to už bolo 100 miliónov.

V roku 1984 značka Thorens predstavila model TD 320, ktorý ako prvý zanechal využitie špirálových pružín na odpruženie sub-šasi a využíval miesto toho listové pružiny. V tom roku sa o tomto novom spôsobe odpruženia písalo, že by malo zažehnať všetky obavy, ktoré by ľudia ohľadom gramofónov mohli mať. Avšak, dnes už vieme, že nové storočia prinieslo pre oblasť analógového posluchu niekoľko ťažkých orieškov, s ktorými sa tento segment musel popasovať a príchod CD bol len začiatok.

V roku 1988 prišla značka Thorens so svojím druhým modelom, ktorý bol určený pre DJ-ov. Snažili sa ním zhodiť Technics 1200 a 1210 MK II z trónu tohto segmentu. Avšak, model od Thorens bol 2x taký drahý a plnú rýchlosť dosahoval za 500ms. Nepredával sa teda vôbec podľa očakávaní.

S príchodom CD médií sa firma musela obzerať aj po iných segmentoch a tak sa pustila aj do vývoja predzosilňovačov a koncových zosilňovačov. Tieto produkty síce neboli zlé, ale nepodarilo sa im dosiahnuť zásadného úspechu. Predaje CD stále trhali rekordy predajov a do roku 1999 sa predalo viac než 2,4 miliárd nosičov.

TCD 2000 (rok výroby 1997 – 2000) bola nielen vynikajúca CD mechanika, ale aj krásny dizajnový kúsok.

Od roku 1993 sa dva roky vyrábali gramofóny Thorens dokonca aj v Poľsku. V roku 1997 však vedenie urobilo fatálnu chybu a začalo sa šetriť na produktoch, čo do roku 1999 doviedlo firmu Thorens do platobnej neschopnosti.

1999: Reštart na konci milénia

V tom isto roku prevzala obchod nová spoločnosť Thorens Export Company AG, založená vo švajčiarsku. Nasledovali roky právnych sporov o ochrannú známku a nakoniec, v roku 2003 bola spoločnosť Thorens znovu vzkriesená. Novým majiteľom sa stal švajčiarsky podnikateľ Heinz Rohrer, ktorý dokonca v 90. rokoch pracoval aj ako obchodný vedúci Thorens pre Ázijský trh. Pod jeho záštitou sa podarilo na trh uviesť mnoho cenovo dostupných modelov Thorens, napr. modelový rad 200, ktoré prišli s radou nových nápadov implementovaných do prace – akrylové šasi. Avšak, pri týchto tradičné sub-šasi absentovalo.

Zvláštnosťou tohto gramofónu bol jeho tvar: Thorens TD 209 ruší klasické línie a dodáva analógu väčší šmrnc. Pri uvedení na trh stál 1000€ – čo bolo celkom rozumné, pretože cena vynikajúceho (zabudovaného) ramienka TP 90 by bola podobná v prípade samostatnej kúpy.

Aj napriek svojmu konzervatívnemu zmýšľaniu si nový majiteľ Heinz Rohrer nechal poradiť. V roku 2005 zamestnal talentovaného vývojára Franka Blöhbauma, s pomocou ktorého firma vyvinula perfektnú kombináciu predzosilňovača a koncového zosilňovača. Tento párik zosilňovačov stavil na dômyselné zosilnenie napätia v koncovom stupni, ktorý kombinoval elektrónky a tranzistory a vytvoril tak nový zvukový štandard. Hannes Maier, dlhoročný guru v oblasti zosilňovačov pre Stereoplay o týchto zosilňovačoch napísal: „Monobloky McIntosh MC 501 AC sa síce na začiatku celkom držali, ale Thorens TEM 3100 sa ukázal ako omnoho vyspelejší zosilňovač a tým pádom sa stal aj víťazom testu. Je to možné! Nemci sú znova svetový šampióni.“

Monobloky TEM 3200 možno vyzerali trochu staromódne, ale nepochybne patrili k technicky najvyspelejším a najlepšie znejúcim komponentom svojej doby.

Úspech týchto zosilňovačov inšpiroval Heinza Rohrera, aby sa znova poobzeral po erudovaných odborníkoch a tak spojil svoje sily s Karlom-Heinzom Finkom a dobre známym expertom na gramofóny Helmutom Thielem. Spolu vytvorili modelový rad 900. Helmut Thiele už predtým pre Thorens navrhol výborné ramená, vrátane úspešných modelov TP 90 a TP 92.

Rok 2018 a prerod značky Thorens do modernej doby

V roku 2018 prebral spoločnosť nový majiteľ – Gunter Kürten, ktorý predtým pracoval ako riaditeľ spoločností Denon Germany a ELAC. Táto zmena vlastníka bola pre firmu zásadnou, keďže Gunter Kürten celú spoločnosť obrátil naruby a začal úplne odznova plný elánu a nových nápadov. Ako keby už vopred vedel, že sa raz stane majiteľom najznámejšej značky gramofónov na svete, Gunter Kürten už roky predtým „praxoval“ oživením veľkolepej analógovej histórie značky ELAC, hoci tieto prístroje niesli meno Miracord. O jeho schopnostiach svedčí aj úspech modelu Miracord 90, ktorý bol obrovským hitom.

Gunter Kürten na veľtrhu HIGH END 2018 – krátko po prevzatí spoločnosti Thorens

Už pred svojím nástupom do firmy Thorens mal Gunter veľa skúseností a najmä kontaktov, napríklad na Taiwane, kde sa dnes väčšina gramofónov Thorens vyrába. Nuž a tak to celé začalo. Najprv bol ukončený modelový rad 900, ktorý obsahoval zbytočne drahé modely gramofónov. Tieto boli nahradené cenovo dostupnými modelovými radmi 200 a 400, po ktorých sa firma mohla finančne nadýchnuť. Hneď potom sa nový majiteľ pustil do svojich srdcových záležitostí, ktorými sú modely TD 1600 a TD 1601, ktoré ťažia z dedičstva veľmi úspešného modelu TD 160 a sú veľmi úspešné. O rok neskôr prichádza model TD 124 DD, ktorý prichádza ako remake ikonického modelu TD 124, hoci s priamym pohonom, no ten už dnes nepredstavuje vôbec problém.

TD 124 v ešte klasickejšej špeciálnej verzii k 140. výročiu založenia firmy.

O tom, že firma sa stále len rozbieha sme sa mohli presvedčiť aj na tohtoročnej výstave High End Mníchov 2023. Práve tu bol predstavený model Thorens New Reference, ktorým firma vzkriesila legendárny model Thorens Reference. Tento znovu prináša možnosť pripojiť až 3 základne ramena. Thorens New Reference prichádza vybavený ramenami TP 160, čo je úplná novinka s dĺžkou 12‘‘ a strieborným káblovaním. Druhým je rameno Helmut Thiele TA01. Thorens New Reference dokonca ako prvý gramofón na svete prichádza s aktívnym potlačením vibrácií využívajúc exkluzívnu technológiu spoločnosti Seismion, ktorá vyrába antivibračné podstavy pre elektrónkové mikroskopy. Samozrejmosťou je aj elektronicky riadení motor, ktorý ako výrobca udáva, za 20 rokov používania urobí chybu len o 4 desaťtisíciny otáčky.

Thorens New Reference je analógová pevnosť zvláštneho druhu: je extrémne ťažký a má zabudované elektronické potláčanie vibrácií ako vôbec prvý gramofón na svete.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Gunter Kürten a aj jeho predchodca Heinz Rohrer majú medzi sebou dobré vzťahy, napriek tomu, že sú povahovo dosť odlišný a k veciam pristupujú inak. Kürten sa však od šikovného pána Rohrera naučil jednu vec: svoje projekty necháva vyvíjať ľuďmi, ktorý o nich vedia viac ako on sám. Na jednej strane je to Helmut Thiele, ktorý je dnes najväčším odborníkom na gramofóny v celom Nemecku a zanecháva svoju stopu na každom gramofóne alebo ramene. Na strane druhej je to Walter Fuchs, ktorý pre Thorens vyvíja všetky elektronické komponenty, ktorým je napríklad aj pripravovaný predzosilňovač TPP 1600.

Predzosilňovač Thorens TPP 1600 by mal byť konečne uvedený na trh na jeseň 2023.

Svetlo sveta uzreli aj nové dipólové reproduktory Soundwall, ktoré dostali označenie HP600 a v otázkach zvuku naozaj nič nedĺžia svojim predchodcom.

Open baffle reproduktory Thorens Soundwall HP 600.

Na High Ende 2023 to teda vyzeralo a znelo, že spoločnosť Thorens ešte naozaj neukázala všetko, čo dokáže. Nový majiteľ Gunter Kürten má ešte so svojou novou firmou veľké plány a my sa teda určite máme na čo tešiť v nadchádzajúcich rokoch.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu