Špeciálna štruktúra ozvučníc reproduktorov Focal – Gamma Structure

Keďže povrch ozvučnice reproduktora je omnoho väčší ako povrchová plocha membrán meničov, mohlo by sa stať, že materiál ozvučnice začne rezonovať. Reproduktory tak potom vyžarujú zvuk, ktorý je zafarbený rezonanciami vo vnútri ozvučnice, ktoré degradujú celkový stereo obraz reprodukovaného zvuku. Aby sa tomuto nežiadúcemu efektu zabránilo, je nutné aby bola ozvučnica vyrobená z intertného materiálu. Spoločnosť Focal na tento účet využíva dosky MDF (drevo-vláknová doska so strednou hustotou). V porovnaní s materiálmi, ktoré používajú na výrobu ozvučníc iné spoločnosti môže použitie MDF vyzerať ako prosté riešenie; avšak, MDF dosky majú nespočetne mnoho výhod, ktoré ich predurčujú na použitie pre výrobu ozvučníc.

V prvom rade má takáto doska dostatočnú pevnosť, najmä ak sa použije ako hrubý plát na prednú stranu ozvučnice, aby bola schopná odolávať reakčnej sile magnetov v meničoch. V momente, keď je membrána meniča tlačená cievkou smerom dopredu, rovnaká sila pôsobí aj v opačnom smere na kužeľ meniča. Práve tu vzniká najviac rezonancií, ktoré musí byť ozvučnica reproduktora schopná potlačiť. Toto si nevyžaduje len dostatočne hrubú ozvučnicu, ale aj precízne umiestnené vnútorné vystuženie. Taktiež aj príliš pevná ozvučnica môže spôsobiť viac škody ako úžitku, keďže spôsobuje posun rezonancií do vyššieho frekvenčného pásma, v ktorom je ucho citlivejšie.

MDF dosky majú tzv. sendvičovú štruktúru, v ktorej sú plochy na každej strane dosky hustejšie ako samotné jadro. Okrem toho, že táto vlastnosť pridáva MDF doskám na tvrdosti, dodáva taktiež aj prirodzené tlmiace vlastnosti, ktoré pomáhajú tlmiť prípadné vibrácie. Stĺpové reproduktory z radu Focal Sopra a Focal Utopia využívajú MDF dosky, ktoré sú laminované, aby sa znásobil tzv. sendvičový efekt, napr. pri reproduktoroch radu Focal Sopra majú tieto MDF dosky až 69mm.

Taktiež je možné ich veľmi dobre formovať do zakrivených tvarov. Toto je výhoda najmä z akustického hľadiska, keďže sa tak umožňuje plynulý rozptyl zvuku okolo reproduktora bez sekundárnych odrazov od ostrých okrajov. Taktiež, ozvučnice zakrivených tvarov sú vo svojej podstate omnoho tuhšie než tie rovné. Táto kombinácia – hrubý predný panel ozvučnice a oblé tvary – teda tvorí technológiu, ktorú v spoločnosti Focal nazývajú Gamma Structure a ktorá má na kvalite zvuku rovnaký podiel ako samotné meniče.

Produkty s technológiou Focal Gamma Structure

Nové drevené prevedenia pre reproduktory z radu Focal Utopia III EVO a Sopra

Okrem prevedení Black LacquerCarrara White a Ash Grey, stĺpové reproduktory Scala Utopia EVO a Maestro Utopia EVO z radu Utopia III EVO sú už dostupné aj v úplne nových prevedniach: svetlý orech (Noyer Naturel) a tmavý orech (Noyer Foncé).

Materiál použitý na výrobu týchto nádherných prevedení je extrémne vysokokvalitné drevo s veľmi elegantným vzhľadom po opracovaní, ktoré bolo vybraté na základe posúdenia veľkého množstva vzoriek našimi expertami na výrobu ozvučníc.

V rade stĺpových reproduktorov Sopra sú taktiež dostupné nové prevedenia reproduktorov Sopra N°2 a Sopra N°3, ktoré taktiež dostali nový šat – svetlý a tmavý dub. Reproduktory v týchto nádherných tradičných prevedeniach a určite hodia takmer všade a stanú sa klenotom akejkoľvek posluchovej miestnosti.

Aká bola výstava High-End Mníchov 2018

Mníchov bol tento rok určite zaujímavejší. Množstvo stretnutí s obchodnými partnermi, množstvo informácií a hlavne množstvo noviniek.

Focal ako prvý bod nášho i pracovného programu nás privítal už tradične obsiahlou expozíciou s dvomi akusticky vyšperkovanými posluchovými priestormi pre prezentáciu reproduktorových sústav a jedným na slúchadlá. Čo je teda najnovšie – predovšetkým skompletizovaná paleta reprosústav radu Utopia Evo. K minuloročnej inovácii Scala Utopia Evo a Maestro Utopia Evo pribudli Grande Utopia Evo a Scala Utopia Evo v nádherných metalických lakoch. Rozšírené možnosti povrchových úprav dostali aj série Sopra, Kanta, Aria i Chorus – Kanta navyše aj s možnosťami rôznych kombinácií povrchu skrine a masívnej kompozitovej prednej steny. Posluch s elektronikou spoločnosti NAIM (ktorú mimochodom Focal vlastní) bol niečím nadpozemským. Focal Grande Utopia Evo právom patrí medzi najlepšie, čo je možné vo svete špičkového High Endu zažiť. V prítmí posluchovky v prívale živého, presného a presvedčivého prejavu sa obrovské skrine úplne stratili, zostal len obrovský zvuk plný trblietavých detailov, nekompromisnej makro i mikrodynamiky a nekonečného 3D priestoru. Jednoducho zhmotnená zvuková realita. Model Kanta No2 hral v druhej posluchovke, tento rok vystavovateľ venoval akustike náležitú pozornosť. Informatívny, kľudný zvuk bez preznievania basu ťažiaci z hladkého prejavu vysokotónového berýliového meniča uspokojí aj náročného audiofila.

No a slúchadlá ako záverečný cukrík. Opäť svetový top v podobe otvorenej konštrukcie Focal Utopia – opäť s berýliovou membránou – kde sa ťažko snímali z uší pre v rade ďalšieho čakajúceho návštevníka. Človek má chuť púšťať si ďalšie a ďalšie ukážky, a aspoň na  chvíľu zabudnúť na cenu týchto skvostov. V modeli Focal Clear , ktoré sú už dostupnejšie majú Utopie konkurenta, ktorý síce na nich nemá, ale v konečnom zážitku veľmi netratí. Nakoniec model Elear s jemne zvýrazneným basovým pásmom, ktorý je zvukovo šitý na mieru rockerom. V expozícii bolo možné vidieť i jednotlivé výrobky sérií 100 a 300, ktoré sú zástupcami stereo či multikanálových ozvučení s možnosťou inštalácie do stropu, alebo do steny. Ťažko sa nám po poslednom poháriku francúzskeho vína odchádzalo s VIP programu expozície. Nebyť obmedzení, sedíme tam doteraz.

Expozícia T+A sa tiež hemžila novinkami. V živom predvedení v hlavnej posluchovej miestnosti trónila zostava MP 3100HV, P 3000HV a nové hybridné monobloky M40HV Anniversary Edition (40 rokov založenia firmy) zapojené Criterion CTL model S2200. Zvuk….hmmm…výborná dynamika, priestor a detail. Nádherná povrchová naturálna úprava kabinetu ktorého predná doska je z opracovaného masívneho dreva dotvárala noblesu celej zostavy. V statickej časti expozície boli vystavené všetky dostupné modely z výrobného programu T+A. Návštevník dostal možnosť nahliadnuť do útrob prístrojov – najzaujímavejšie boli nové monobloky M40HV a ako čerešnička úchvatná mechanika prístroja PDP 3000HV, ktorá je ukážkou dokonalosti – estetickej i konštrukčnej. Technicky i zvukom však nezaostávala ani high-end minizostava MP 8 + DAC 8 DSD + AMP8.

Expozícia gramofónov Thorens utopená v šere miestnosti (na zemi bol koberec s 10 cm vlasom!) skrývala mimo už známych modelov i novinku, ktorou je prototyp plnoautomatického gramofónu s dizajnovým odkazom radu 900 avšak v cenovej hladine 1500€. Nový typ ramienka je fúziou modelov TP 92 a TP 19, šasi má prepracovanú mechaniku automatiky a pohonu skleneného taniera poháňaného obvyklým remienkom. Je potrebné poznamenať, že firma Thorens po dlhých rokoch mení majiteľa, odchádza do zaslúženého dôchodku Heinz Rohrer – novým riaditeľom spoločnosti sa stáva  Gunter Kurten.

Výrobca káblov Wireworld prináša v tomto roku novinku v podobe novej série 8, ktorá postupne nahradí súčasnú sériu 7. Za pozornosť stoja predovšetkým napäťové káble s plochými prístrojovými koncovkami (bez zemniaceho vodiča), reproduktorové káble, signálové káble,  HDMI káble pre prenos 4K videa a ďalšie.