Špeciálna štruktúra ozvučníc reproduktorov Focal – Gamma Structure

Keďže povrch ozvučnice reproduktora je omnoho väčší ako povrchová plocha membrán meničov, mohlo by sa stať, že materiál ozvučnice začne rezonovať. Reproduktory tak potom vyžarujú zvuk, ktorý je zafarbený rezonanciami vo vnútri ozvučnice, ktoré degradujú celkový stereo obraz reprodukovaného zvuku. Aby sa tomuto nežiadúcemu efektu zabránilo, je nutné aby bola ozvučnica vyrobená z intertného materiálu. Spoločnosť Focal na tento účet využíva dosky MDF (drevo-vláknová doska so strednou hustotou). V porovnaní s materiálmi, ktoré používajú na výrobu ozvučníc iné spoločnosti môže použitie MDF vyzerať ako prosté riešenie; avšak, MDF dosky majú nespočetne mnoho výhod, ktoré ich predurčujú na použitie pre výrobu ozvučníc.

V prvom rade má takáto doska dostatočnú pevnosť, najmä ak sa použije ako hrubý plát na prednú stranu ozvučnice, aby bola schopná odolávať reakčnej sile magnetov v meničoch. V momente, keď je membrána meniča tlačená cievkou smerom dopredu, rovnaká sila pôsobí aj v opačnom smere na kužeľ meniča. Práve tu vzniká najviac rezonancií, ktoré musí byť ozvučnica reproduktora schopná potlačiť. Toto si nevyžaduje len dostatočne hrubú ozvučnicu, ale aj precízne umiestnené vnútorné vystuženie. Taktiež aj príliš pevná ozvučnica môže spôsobiť viac škody ako úžitku, keďže spôsobuje posun rezonancií do vyššieho frekvenčného pásma, v ktorom je ucho citlivejšie.

MDF dosky majú tzv. sendvičovú štruktúru, v ktorej sú plochy na každej strane dosky hustejšie ako samotné jadro. Okrem toho, že táto vlastnosť pridáva MDF doskám na tvrdosti, dodáva taktiež aj prirodzené tlmiace vlastnosti, ktoré pomáhajú tlmiť prípadné vibrácie. Stĺpové reproduktory z radu Focal Sopra a Focal Utopia využívajú MDF dosky, ktoré sú laminované, aby sa znásobil tzv. sendvičový efekt, napr. pri reproduktoroch radu Focal Sopra majú tieto MDF dosky až 69mm.

Taktiež je možné ich veľmi dobre formovať do zakrivených tvarov. Toto je výhoda najmä z akustického hľadiska, keďže sa tak umožňuje plynulý rozptyl zvuku okolo reproduktora bez sekundárnych odrazov od ostrých okrajov. Taktiež, ozvučnice zakrivených tvarov sú vo svojej podstate omnoho tuhšie než tie rovné. Táto kombinácia – hrubý predný panel ozvučnice a oblé tvary – teda tvorí technológiu, ktorú v spoločnosti Focal nazývajú Gamma Structure a ktorá má na kvalite zvuku rovnaký podiel ako samotné meniče.

Produkty s technológiou Focal Gamma Structure

Nové drevené prevedenia pre reproduktory z radu Focal Utopia III EVO a Sopra

Okrem prevedení Black LacquerCarrara White a Ash Grey, stĺpové reproduktory Scala Utopia EVO a Maestro Utopia EVO z radu Utopia III EVO sú už dostupné aj v úplne nových prevedniach: svetlý orech (Noyer Naturel) a tmavý orech (Noyer Foncé).

Materiál použitý na výrobu týchto nádherných prevedení je extrémne vysokokvalitné drevo s veľmi elegantným vzhľadom po opracovaní, ktoré bolo vybraté na základe posúdenia veľkého množstva vzoriek našimi expertami na výrobu ozvučníc.

V rade stĺpových reproduktorov Sopra sú taktiež dostupné nové prevedenia reproduktorov Sopra N°2 a Sopra N°3, ktoré taktiež dostali nový šat – svetlý a tmavý dub. Reproduktory v týchto nádherných tradičných prevedeniach a určite hodia takmer všade a stanú sa klenotom akejkoľvek posluchovej miestnosti.

Súznenie v podobe Focal Scala Utopia III EVO a elektroniky T+A radu HV Series

Naša špičková zostava v podobe stĺpových reproduktorov Focal Scala Utopia III EVO, elektroniky v podaní T+A MP 3100 HVPA 3100 HV a kabeláže WireWorld, ktorú ste mali taktiež možnosť si vypočuť aj na tohtoročnej výstave sa dostala na úvodnú stránku magazínu High&Style, ktorý o našej zostave priniesol obsiahlu recenziu. Túto recenziu teraz všetkým, ktorým sa do rúk nedostalo jesenné číslo magazínu High&Style na našej stránke.

Výstava Audio Video Kino 2018

Výstavy sú pre našu firmu dôležitý, náročný a zodpovedný podnik. Možno povedať, že po rokoch rutinný, ale každá výstava má svoje špecifiká. Nielen to, že sme rok od roka starší a skúsenejší, ale že nesie so sebou popri starostiach aj akési hráčske vzrušenie ako sa celý ten podnik tento rok vydarí. Ak sa vydarí, nie je to samé od seba. Stojí za tým veľký počet aktivít – od myšlienky ako pripraviť expozíciu, aby bola stále niečím nová, ako ju spropagovať pred a počas výstavy, ktorých partnerov a v akom rozsahu osloviť pre dodanie všetkého potrebného až po fyzickú prípravu. Proces začína už počas roka, kedy firma reaguje na požiadavky zákazníka, analyzuje ich a prispôsobuje aj obsah výstavy k jeho požiadavkám čo chce vidieť najviac a čo ho má najviac inšpirovať.

V prvom rade je to reklama a reklamné materiály – inzercia v renomovaných časopisoch, bannery, informačné tabule, ktoré spracováva náš grafik do 90% podoby ktorej finálnu podobu dá zhotoviteľ. Tento proces začína už počas leta a zintenzívni sa dva týždne pred výstavou tak, aby všetky materiály boli dodané včas a bol aj čas na prípadné kozmetické korekcie. Ďalšou úlohou je včasné objednanie aktuálnych propagačných materiálov od výrobcov tak, aby návštevník výstavy dostal všetky relevantné informácie v obsahovo vyčerpávajúcej  a graficky dôstojnej podobe.

Samostatná a vzrušujúca kapitola sú objednávky tovaru a kompletizácia zoznamu všetkých produktov, ktoré chceme na výstave predviesť a ich zatriedenie podľa dôležitosti do „playlistu“ vystaveného tovaru. Najdôležitejšia je pochopiteľne všetka hrajúca technika skompletizovaná podľa kvalitatívnych i finančných limitov tak, aby bol oslovený každý zákazník – začínajúci, pokročilý, či veterán. Keď je nový materiál včas k dispozícii, starostlivo sa testuje niekoľko týždňov pred výstavou, aby sa optimalizoval v danom zapojení. To platí aj pre výber hudby, ktorá sa bude prezentovať. Musí obsahovať technicky aj interpretačne hodnotné skladby všetkých žánrov v najlepšej možnej kvalite. Nasleduje objednanie prepravy a kalkulácia podľa objemových i váhových kritérií, objednanie ubytovania atď…

Samostatná kapitola je balenie a naloženie tovaru. Je to síce rutina, ale vyžaduje značné psychické a fyzické úsilie s obrovskou dávkou opatrnosti – v konečnom dôsledku ide o tovar za státisíce € a v podmienkach Enigmy a jej 500 ročných priestorov ide o neskutočne hektickú prácu hlavne s ťažkými a objemnými reprosústavami. Nasleduje posledná kontrola do najmenších detailov, káva a môžeme vyraziť na cesty. Za dve hodiny je tu Bratislava, nasleduje registrácia v hoteli prevzatie výstavných priestorov a vyloženie tovaru – v horšom prípade prestoj, ak je už rampa obsadená. Tento rok šlo však všetko hladko a za hodinu sme už vybaľovali, zdobili. Pre prípravu jednotlivých expozícií sme použili hifi nábytok slovenského výrobcu NEO, akustické panely Artnovion boli použité pre elimináciu dozvuku a estetické dotvorenie expozície.

Expozícia bola rozdelená na štyri zóny tri pre dynanické ukážky s hlavnou TOP zostavou tvorenou „setupom“ multiplayer T+A MP 3100 HV, integrovaný zosilňovač T+A PA 3100 HV a pomocný zdroj PS 3000 HVSymetrické signálové prepojovacie káble Wireworld Platinum Eclipse 8. generácie boli použité na prepojenie multiplayeru a zosilňovača, reproduktorové káble Wireworld Golden Eclipse 8. generácie. Sieťové káble boli použité skvelé Wireworld Platinum Electra. Koncový prvok zostavy tvorili reprosústavy Focal Utopia III Evo, poslednej generácie. V druhej zóne bola osadená zostava strednej triedy tvorená multiplayerom T+A MP 2000R MKII a integrovaným zosilňovačom T+A 2500R. Signálové káble boli použité symetrické Wireworld Eclipse 8. generácie, rovnako ako aj reproduktorové káble Wireworld Eclipse. Reprosústavy Focal Kanta No.3, ktoré dodal Focal dramaticky tesne pred výstavou. Tretia hrajúca zóna obsahovala kompaktnú zostavu zloženú s multifunkčného receivera T+A R 1000E a stĺpových reprosústav Focal Aria 926. Prepojenie bolo realizované cez káble Wireworld Oasis. Vo štvrtej, statickej zóne boli pri vstupe do expozície vystavené reproduktorové sústavy Focal sérií 100 a 300 určené na inštaláciu do stien alebo stropu, ktoré môžu byť v konfigurácii stereo, alebo multikanál. Rady sa od seba líšia cenovo i kvalitatívne avšak už aj séria 100 umožňuje kvalitne ozvučiť interiér, séria 300 naviac využíva technológie reproduktorov s membránou FLAX z high-end meničov Focalu použitých v úspešných modeloch Kanta a Aria. Vo forme vzoriek boli na samostatnom pulte predvedené unikátne konštrukcie káblov americkej firmy Wireworld. Expozíciu dopĺňal set ozvučenia domáceho kina Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos, utrazvuková práčka vinylových platní Audio desk systeme Gläss a už tradičný retrokútik v ktorom boli vystavené a aj predvedené skvosty z éry pásových magnetofónov – profesionálne prístroje REVOX A700 a reportážny UHER Report 4000. Hifi kategóriu zastupovala legenda REVOX A77 Mk. II. Slúchadlá Focal boli ako hrajúce vystavené v spoločnej slúchadlovej expozícii v hoteli Austria Trend. Enigma poskytla všetky štyri vrcholové modely – UtopiaClearElear a najnovšie Elegia, ktoré prišli na výstavu priamo od výrobcu. Taktiež si návštevníci mohli vypočuť vo wireless kútiku slúchadlá Focal Listen Wireless.

Výstava samotná prebehla bez komplikácií všetko fungovalo ako má, skalní zákazníci a priatelia navštívili expozíciu už v prvej vlne, teda v piatok cez VIP večer. Najväčší záujem bol o vypočutie si a informácie o hlavnej zostave T+A HV série + Focal Scala III Evo. Zvuk sa proti staršej verzii opäť posunul k lepšiemu predovšetkým v dynamike a definícii a to nielen pri reprosústavách, ale aj v sete T+A MP 3100 HV s T+A PA 3100 HV doplnenej o externý zdroj PS 3000 HV. ktorý slúži k posilneniu zdrojovej časti zosilňovača o 1200 W na celkový výkon 3300W a filtračnú kapacitu 360.000µF (!). Samotný zdroj je možné kombinovať aj s koncovým stereo zosilňovačom A 3000 HV. V slúchadlovej expozícii šli „z ruky do ruky“ predovšetkým nové modely Clear Elegia ale aj najvyšší model Utopia sa tešil záujmu poslucháčov. Vydarila sa aj „svatba“ so spoločnosťou CANOR, ktorej boli zapožičané reprosústavy Focal Sopra 3 výsledkom spolupráce s novým zosilňovačom pracujúcim v triede A bol príjemný a prekreslený zvuk.
Samotný výstavný víkend bol návštevnosťou o niečo slabší ako po minulé roky, ale o to intenzívnejší. Takže nakoniec, keď sme v nedeľu večer výstavu ukončili a po troch dňoch sa celá mašinéria spiatočnej prepravy, vybalenia a konsolidácie priestorov skončila musíme konštatovať, že nás to stále zmysluplne baví a zákazník bude i naďalej pre nás inšpiráciou a hnacím motorom do budúcnosti. Zvuku zdar!